Νέος νόμος-πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια :Τα πτυχία των φοιτητών στο στόχαστρο!

Μπορεί η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας να ντύνουν το νέο νόμο-πλαίσιο με το σλόγκαν «όλα αλλάζουν» για τα πανεπιστήμια, μια ματιά όμως στις βασικές διατάξεις του φανερώνει  ότι μάλλον...«όλα τα ίδια μένουν» και μάλιστα γίνονται χειρότερα για τους φοιτητές! Ο νέος νόμος-πλαίσιο, όπως ανακοινώθηκε στην πρόσφατη Σύνοδο των Πρυτάνεων, περιλαμβάνει, χωρίς αμφιβολία, σημαντικές αναδιαρθρώσεις για τα Πανεπιστήμια.
Σάβ, Απρ 30, 2022
Thumb_Foitites_Ptyxia

Τι περιλαμβάνει ο νέος νόμος:

  • Πτυχία - κολλάζ μαθημάτων, με αδιευκρίνιστα δικαιώματα στην άσκηση του επαγγέλματος
  • Απελευθέρωση της αγοράς εκπαιδευτικών προϊόντων και τίτλων σπουδών με οποιαδήποτε διάρκεια (3, 4 ή 5 ετών), ξενόγλωσσα ή μη, εξ αποστάσεως ή δια ζώσης, σεμινάρια κατάρτισης,  κα.
  • Ίδρυση τριετών Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών
  • Αυτόματη αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων
  • Manager σε κάθε Ίδρυμα για την ακόμα μεγαλύτερη περικοπή δαπανών, αναζήτηση χορηγών και ανταποδοτική λειτουργία υπηρεσιών
  • Ανώνυμες εταιρίες εμπορικής εκμετάλλευσης της ακίνητης περιουσίας, των εργαστηρίων, τζογαρίσματος των λεφτών του ελληνικού λαού σε start-up εταιρίες
  • Υπογραφή  «μνημονίoυ» ΑΕΙ-υπουργείου
  • Απελευθέρωση του ύψους των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά

Τι, όμως, μένει ακριβώς το ίδιο;

Η προσήλωση της κυβέρνησης στην υλοποίηση της στρατηγικής της ΕΕ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στο δρόμο που ήδη έχουν χαράξει οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Από αυτή την άποψη, τα όσα προβλέπει ο νέος νόμος -πλαίσιο δεν αποτελούν πρωτοτυπία της ΝΔ, αλλά μάλλον προσθέτουν πινελιές, προσαρμόζουν και «τελειοποιούν» το πανεπιστήμιο της επιχειρηματικής λειτουργίας που ήδη ζουν οι φοιτητές.

Αυτό το πανεπιστήμιο υπηρέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση και συνεχίζει να το υπερασπίζεται, όπως αποκαλύπτεται από τις προτάσεις που κατέθεσε για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα εν όψει του συνεδρίου του.

Τι κάνει η ΝΔ                    

  • Τριετείς Σχολές Εφαρμοσμένων επιστημών
  • Αξιολόγηση με βάση τα κριτήρια της ΕΘΑΕΕ
  • Πτυχία-κολλάζ μαθημάτων από διάφορα προγράμματα σπουδών
  • Απελευθέρωση διδάκτρων στα μεταπτυχιακά
  • 200 ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών (ΠΠΣ) επι πληρωμή, στις ήδη ανεπαρκείς υποδομές, με το ήδη ελλιπές προσωπικό
  • Αυτόματη αναγνώριση των κολεγίων

Tι  έκανε & τι προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ

  • Διετή προγράμματα σπουδών επαγγελματικής εκπαίδευσης σε «συνεργασία με τοπικούς παραγωγικούς φορείς»
  • Αξιολόγηση με τα κριτήρια της αγοράς και του ΟΟΣΑ. «Ανασυγκρότηση» της ΕΘΑΕΕ
  • Πτυχία-κολλάζ μαθημάτων από διάφορα προγράμματα σπουδών
  • Γενίκευσε τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά ενώ τώρα υπόσχεται «θα» τα καταργήσει!!! 
  • Εγκαινίασε το 1ο ξενόγλωσσο ΠΠΣ στη Φιλοσοφική Αθήνας με δίδακτρα ενώ τώρα υπόσχεται ότι «θα» καταργήσει όλα τα υπόλοιπα!!!
  • Εξίσωση πτυχίων ΑΕΙ με κολέγια

Τελικά, το πανεπιστήμιο που όλοι μαζί χτίζουν είναι το πανεπιστήμιο που: Πιο «επιχειρηματικό»; Γίνεται!

Με το νέο νόμο-πλαίσιο η κυβέρνηση στο όνομα της ενίσχυσης της «αυτονομίας» και της «εξωστρέφειας» προσφέρει στο πανεπιστήμιο ακόμα περισσότερα πεδία για να κάνει business, το «εφοδιάζει» με περισσότερα προϊόντα για όποιον αντέχει η τσέπη του!

Κάθε ίδρυμα μπορεί κυριολεκτικά να πουλήσει γνώση σε ό,τι πακέτο θέλει! Ξενόγλωσσο προπτυχιακό, summer school, μεταπτυχιακό, διατμηματικό, σε συνεργασία με πανεπιστήμια εξωτερικού, ποικίλης διάρκειας σπουδών κλπ, απευθυνόμενο σε Έλληνες ή αλλοδαπούς φοιτητές.

Ενισχύεται το πλαίσιο ανάπτυξης των start-up και spin-off επιχειρήσεων, το σύνολο της ερευνητικής δραστηριότητας των ιδρυμάτων μετατρέπεται σε κατά παραγγελία υπηρεσίες προς τους επιχειρηματικούς ομίλους, με την ίδρυση ακόμη και βιομηχανικών διδακτορικών που θα χρηματοδοτούνται & θα βαθμολογούνται απευθείας από επιχειρήσεις, όπως εδώ και χρόνια ζητά ο ΣΕΒ.

Διευρύνεται η εμπορική αξιοποίηση της περιουσίας των Ιδρυμάτων, μέσω των εταιρειών Αξιοποίησης και Διαχείρισης, που λειτουργούν στα πρότυπα ΑΕ. Σε αυτό περιλαμβάνονται η ακίνητη περιουσία, οι υποδομές των ΑΕΙ, αλλά και η πνευματική περιουσία, πνευματικά δικαιώματα ερευνητικών αποτελεσμάτων, πατέντες κλπ.

Το «αυτόνομο» πανεπιστήμιο της αγοράς αποκτά πιο ολοκληρωμένα πια τη μορφή μιας καλοστημένης επιχείρησης, με την αντίστοιχη δομή και διοίκηση, επιχειρηματικό σχέδιο, προϊόντα που διαθέτει στην αγορά λειτουργώντας με όρους ανταγωνισμού, αποτιμώντας τη λειτουργία του με αντίστοιχα κριτήρια. Αναζητά κέρδη και δικές του πηγές χρηματοδότησης, ενώ το κράτος αποκτά ρόλο ελεγκτή, μέσω της αξιολόγησης της ΕΘΑΕΕ στη βάση των κριτηρίων που επιλέγουν τα ίδια τα ιδρύματα και των «μνημονίων» που αυτά έχουν συνάψει με το υπουργείο.

Τελικά, από αυτή την πολύπλευρη επιχειρηματική δραστηριότητα τη ζημιά την πληρώνουν και πάλι οι φοιτητές! Οι προπτυχιακές σπουδές μετατρέπονται σε μια «παράλληλη» δραστηριότητα των Ιδρυμάτων, δευτερεύουσας σημασίας, υποβαθμίζονται ακόμα περισσότερο. Οι αίθουσες, τα εργαστήρια, το προσωπικό, οι καθηγητές των πανεπιστημίων, «μοιράζονται» σε παράλληλους κύκλους σπουδών, οι υποδομές που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για διδασκαλία και φοιτητική μέριμνα παραχωρούνται με το αζημείωτο σε ιδιώτες,  ενώ τα έσοδα των ιδρυμάτων (που δεν είναι και λίγα...) επανεπενδύονται, όπως επιτάσσουν οι νόμοι της αγοράς. Η πρόβλεψη περί «ανταποδοτικών υποτροφιών» για μεταπτυχιακές σπουδές στο νέο νόμο-πλαίσιο αποτελεί ανοιχτή ομολογία ότι οι φοιτητές θα βάζουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, και όποιος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα υπέρογκα δίδακτρα θα δουλεύει για το πανεπιστήμιο για να σπουδάσει!

Πιο ανελεύθερο; Γίνεται!

Ο νέος νόμος-πλαίσιο βάζει στο στόχαστρο τα πτυχία των φοιτητών, τα «απελευθερώνει» από το επάγγελμά τους! Βαφτίζουν «ελευθερία» για τους φοιτητές τα πτυχία...«φτιάξτο μόνος σου», με επιλογή μαθημάτων από άλλα τμήματα, τα διπλά πτυχία και τα εσωτερικά erasmus. Χρησιμοποιούν εύηχες λέξεις όπως η διεπιστημονικότητα, κρύβοντας ότι αυτή προϋποθέτει στέρεο επιστημονικό υπόβαθρο, ικανότητα εμβάθυνσης στα αντίστοιχα αντικείμενα και όχι τυχαία επιλογή δεξιοτήτων. Πλασάρουν σαν βελτίωση των σπουδών τη δυνατότητα επιλογής του 10% των μαθημάτων από άλλο τμήμα, όταν μαθήματα καταργούνται από προγράμματα σπουδών λόγω έλλειψης καθηγητών, ή μεταφέρονται ως γνώσεις σε μεταπτυχιακά και σεμινάρια.

Τα προγράμματα σπουδών προσαρμόζονται ακόμη περισσότερο στις επιταγές των επιχειρηματικών ομίλων, και όχι στην ανάπτυξη της επιστημονικής γνώσης και ερευνητικής δραστηριότητας με βάση τις ανάγκες της κοινωνίας.  Με αυτό το γνώμονα πιστοποιούνται οι νέοι τίτλοι σπουδών, ο νέος νόμος-πλαίσιο προβλέπει ίδρυση μεταπτυχιακών από «εμπειρογνώμονες» της αγοράς εργασίας, βιομηχανικά διδακτορικά χρηματοδοτούμενα απευθείας από επιχειρήσεις.  Κάθε τυχάρπαστος manager ή «σύμβουλος επιχειρήσεων»  θα γίνει και καθηγητής!

Στόχος τους είναι να παρέχουν στους επιχειρηματικούς ομίλους μία δεξαμενή αποφοίτων, με διαβαθμισμένα πτυχία, διαφορετικό μίγμα δεξιοτήτων, ώστε να μπορούν σε κάθε φάση να επιλέγουν αυτόν που τους ταιριάζει για όσο τους ταιριάζει, και όταν αλλάζουν οι προτεραιότητες της αγοράς αυτοί να επανακαταρτίζονται, να αλλάζουν αντικείμενο, κλάδο, ακόμα και χώρα, με στόχο να «ταιριάξουν» και πάλι σε κάποια θέση εργασίας.  Στο όνομα της «ελευθερίας» επιλογής, εγκλωβίζουν τους νέους σε ένα φαύλο κυνήγι πιστοποιήσεων, δεξιοτήτων, τίτλων σπουδών, όσο αντέχει η τσέπη του καθένα, τους κάνουν αναλώσιμους, αποκτώντας γνώσεις που γρήγορα ξεπερνιούνται από την αγορά, χωρίς το στέρεο επιστημονικό υπόβαθρο που θα τους επιτρέπει να παρακολουθούν τις εξελίξεις της επιστήμης, να εμβαθύνουν και να εξειδικευτούν στο αντικείμενό τους, να αναπτύξουν ερευνητικό έργο.

Τώρα θα μιλήσουν οι φοιτητές! O νέος νόμος-πλαίσιο να μην κατατεθεί!

Οι φοιτητές, με τον οργανωμένο αγώνα τους, μπορούν να χαλάσουν τα σχέδια της κυβέρνησης! Να διεκδικήσουν ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών τους, πτυχίο που θα παρέχει όλη την αναγκαία γνώση για το επάγγελμα που επέλεξαν, δουλειά με δικαιώματα στο αντικείμενό τους. Κόντρα στην πολιτική της ΕΕ που υλοποίησαν και υλοποιούν όλα τα αστικά κόμματα.

Ο νέος νόμος-πλαίσιο μπορεί και πρέπει να γίνει κριτήριο για χιλιάδες φοιτητές, να απορρίψουν την πολιτική της κυβέρνησης και των παρατάξεων ΔΑΠ & ΠΑΣΠ, που την υπερασπίζονται και την προωθούν μέσα στις σχολές. Να στηρίξουν μαζικά το ψηφοδέλτιο της Πανσπουδαστικής, στέλνοντας σαφές μήνυμα στην κυβέρνηση ότι το σχέδιό της δε θα περάσει. Αλλάζοντας το συσχετισμό μέσα στους συλλόγους, δυναμώνοντας τον αγώνα για τις σπουδές και τη ζωή που έχουν ανάγκη.