Οι μαθητές των ΕΠΑΛ έχουν βαρεθεί να ακούν για αναβάθμιση και αναβάθμιση να μην βλέπουν!

Πέμ, Ιουλ 29, 2021
Thumb_Mathites_EPAL

Χρόνια τώρα κάθε κυβέρνηση που... «σέβεται τον εαυτό της» προχωρά σε αναδιαρθρώσεις που αφορούν την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε «μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ» το 2018, η ΝΔ τώρα φτιάχνει τα «Πρότυπα ΕΠΑΛ» και προσφέρει «πολλές επαγγελματικές διαδρομές»... Φτιάχνουν, όπως οι ίδιοι λένε, τα ΕΠΑΛ πιο ελκυστικά, τα αναβαθμίζουν.

Η πραγματικότητα που υπάρχει, όμως, στα ΕΠΑΛ τους διαψεύδει. Ειδικότητες που ανοιγοκλείνουν, σχολικά κτήρια με προβλήματα και μηδενικοί προϋπολογισμοί για την συντήρηση τους, σχολικά βιβλία ειδικοτήτων της προηγούμενης εικοσαετίας με αναφορές στη …δραχμή ως νόμισμα της χώρας(!), ανύπαρκτα ή απαρχαιωμένα εργαστήρια, απλήρωτη μαθητεία για μήνες.

Η πραγματικότητα είναι πως όλες οι κυβερνήσεις που πάντα θέλουν να συνδέουν την εκπαίδευση με την αγορά, τάζουν επαγγελματική αποκατάσταση και καλές δουλειές, αλλά τα παιδιά των ΕΠΑΛ δύσκολα βρίσκουν δουλειά με το απολυτήριό τους. Αν βρουν, είναι με άθλιους όρους. Πτυχία ΕΠΑΛ απαξιώνονται σε ένα βράδυ με το συνεχές ανοιγοκλείσιμο των ειδικοτήτων. Οι απόφοιτοι μετά, τρέχουν να πάρουν έξτρα πιστοποίηση, με πληρωμή ή χωρίς, να κάνουν το 4ο έτος μαθητείας για να αναβαθμίσουν κατηγορία στο πτυχίο τους.

Αντιμετωπίζουν αυτή την πραγματικότητα τα «Πρότυπα» ΕΠΑΛ της κυβέρνησης;

Όχι! Δεν γίνονται ούτε για να εξασφαλίσουν ένα καλύτερο εργασιακό μέλλον, ούτε αναβαθμισμένη επαγγελματική εκπαίδευση σε όλους!

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά:

Αρχικά, για να μπει ένας μαθητής σε κάποιο από τα 6 (!) Πρότυπα ΕΠΑΛ που θα ανοίξουν -σε αυτη τη φάση- σε συγκεκριμένες 6 πόλεις θα κρίνεται από τον βαθμό του Γυμνασίου. Πρακτικά, στις συγκεκριμένες 6 περιοχές ελάχιστοι μαθητές θα βρίσκουν θέση στην ειδικότητα που θέλουν και χιλιάδες άλλοι που «δεν τα πιάνουν με την πρώτη» θα μένουν απέξω, δεν θα έχουν δικαίωμα να μάθουν μια ειδικότητα που τους γεμίζει, θα αναγκάζονται να πανε στο ΕΠΑΛ στη διπλανή πόλη, Δήμο κοκ.

Φτιάχνουν «καλά» και «κακά» σχολεία με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα, ανάλογα την περιοχή και την τσέπη του γονιού και αν έχει να πληρώσει τα φροντιστήρια που θα απαιτούνται. Πόσο «πρότυπος» και αναβαθμισμένος τρόπος λειτουργίας είναι αυτός;  

Στη λειτουργία των «Πρότυπων» ΕΠΑΛ κουμάντο σε όλα κάνει η μεγαλοεργοδοσία!

Σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας που θα έχουν, τα μαθήματα, το ποια ειδικότητα θα ανοίγει ή θα κλείνει, ποιο εργαστήριο θα εξοπλίζεται ή όχι θα εξαρτάται από τις κάθε φορά επιλογές και αποφάσεις επιτροπής από συγκεκριμένους εκπροσώπους επιχειρήσεων,  βιομηχάνων, εφοπλιστών,  μεγαλοξενοδόχων.  Δε γεννηθήκαμε χτες για να μην καταλαβαίνουμε πως το κριτήριο τους δε θα είναι το πόσο πιο καλά θα μάθουν τα παιδιά την ειδικότητά τους, αν και πόσο ολόπλευρη και ισότιμη μόρφωση θα τους παρέχει το σχολείο, αλλά το δικό τους οικονομικό συμφέρον σήμερα και αύριο.

Ας σκεφτούμε, αν διαλέγουν οι μεγαλοεπιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στη Ζώνη στο Πέραμα το ποιες ειδικότητες και μαθήματα θα προσφέρει το νέο Πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος θα προσφέρουν πληθώρα επιλογών στις ειδικότητες ή μόνο αυτές που τους εξυπηρετούν;

Ή, οι ειδικότητες, ακόμα και ναυτιλιακού προσανατολισμού, θα διδάσκονται με ολοκληρωμένο τρόπο έτσι ώστε να βρουν  οι μαθητές δουλειά γενικά στον κλάδο  ή τα παιδιά θα μαθαίνουν μόνο για συγκεκριμένα πόστα στη Ζώνη; Ξέρουμε άλλωστε καλά τους όρους εργασίας που υπάρχουν και προσπαθούν να χειροτερέψουν συνεχώς για τους εργαζόμενους.

Και αν η Ζώνη κλείσει; Αν αλλάξει, ανάλογα με τα οικονομικά συμφέροντα, παραγωγικό προσανατολισμό, τι θα γίνει με τους αποφοίτους του συγκεκριμένου ΕΠΑΛ;

Προβλέπεται υποχρεωτική απλήρωτη πρακτική άσκηση σε Β’ και Γ’ τάξη!

Μάλιστα πάλι επιλέγεται από συγκεκριμένους μεγαλοεπιχειρηματίες! Ποιος μπορεί να πειστεί πως αυτό είναι αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας; Πως θα μάθουν τα παιδιά καλύτερα την ειδικότητά τους έτσι; Ποιος θα το εξασφαλίζει; 

Αν τους ένοιαζε να συνδέσουν τα παιδιά τη θεωρία με την πράξη, να κάνουν όντως πρακτική εξάσκηση, θα αναβάθμιζαν τα εργαστήρια όλων των ΕΠΑΛ με σύγχρονη υποδομή και εξοπλισμό. Δε θα τους άφηναν χωρίς καθηγητές. Ούτε θα τα έστελναν να δουλεύουν τζάμπα και με καμία εγγύηση πως εκεί που θα παν θα μάθουν όντως την τέχνη τους και δε θα... βγάζουν φωτοτυπίες ή θα φτιάχνουν καφέδες.

Στοχεύουν στο μυαλό και τη συνείδηση των νέων, να μάθουν από μικρή ηλικία να αποδέχονται να παίρνουν τόση γνώση όση  χρειάζονται τα αφεντικά. Να μαθαίνουν να συμβιβάζονται στα λίγα, να «μαθαίνουν στα μισά», στο μέλλον της 10ωρης δουλειάς και των απλήρωτων υπερωριών.

Θα μας βρουν μπροστά τους!

Πραγματική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης τον 21ο αιώνα, ώστε οι μαθητές να μαθαίνουν ολοκληρωμένα την τέχνη και το επάγγελμα που έχουν επιλέξει και να έχουν δουλειά με δικαιώματα, μπορεί να υπάρξει. Με καθηγητές, βιβλία, εργαστήρια, αίθουσες ώστε να παρέχονται όλες οι αναγκαίες γνώσεις για την πρόσβαση στην εργασία. Τα παιδιά να αποκτούν ολόπλευρη και στέρεα μόρφωση και για να γίνονται ολοκληρωμένοι άνθρωποι και να μπορούν να εξελίσσονται μαζί με την τέχνη και το επάγγελμά τους. Όσο οι κυβερνήσεις και το σύστημα τους αντιμετωπίζουν τους μαθητές των ΕΠΑΛ σαν μαθητές Β’ κατηγορίας, όσο θέλουν να τους εκμεταλλεύονται όλο και πιο πολύ, τόσο η ΚΝΕ θα πεισμώνει για να  μη τους χαριστεί το μέλλον κανενός ΕΠΑΛίτη, να κατακτήσουμε τη μόρφωση και τη ζωή που μας αξίζει.