Δευτέρα 24 Οκτωβρίου: Μαθητικός Ξεσηκωμός!

Δευ, Οκτ 24, 2022
Thumb_1102_mathitikos_ksesikomos

Τα σχολεία έχουν ξεκινήσει για τα καλά, το ίδιο και τα προβλήματα και τα εμπόδια που συνάντησαν με το πρώτο κουδούνι οι μαθητές!

H Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας έχει καλέσει τα σχολεία στην Αττική αλλά και σε όλη τη χώρα σε μεγάλες μαθητικές πορείες για σήμερα, Δευτέρα 24 Οκτώβρη στις 12μμ στα Προπύλαια! Το σύνθημα των μαθητών; «Δύσκολες δεν είναι γενικά οι εποχές. Οι πολιτικές σας κάνουν τις εποχές και τις ζωές μας δύσκολες! Δε θα σας περάσει!».

Αυτές τις μέρες που ολοκληρώνονται οι μαθητικές εκλογές, τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ σε όλη τη χώρα, σαρώνουν τις τάξεις, το σχολείο και γενικά τα σχολεία στη γειτονιά μας και προετοιμάζουμε τις μαθητικές κινητοποιήσεις, έτσι ώστε να ακουστεί δυνατά η φωνή των μαθητών! Οργανώνουμε το συντονισμό των σχολείων μεταξύ τους, έτσι ώστε να τους κάνουμε εμείς τη ζωή δύσκολη, όλη τη διάρκεια της χρονιάς! Ετοιμαζόμαστε για δυναμικό «παρών» δίπλα στους εργαζόμενους και στην πανελλαδική απεργία στις 9 Νοέμβρη. Αξιοποιούμε «Το Σκονάκι» της ΚΝΕ για να συζητήσουμε με κάθε μαθητή και μαθήτρια που λέει πως «κάτι πρέπει να κάνουμε» αλλά και με αυτούς που μπορεί να είναι απογοητευμένοι και αγχωμένοι πως «δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά»!

Ταυτόχρονα, είμαστε «Ένας για όλους και όλοι για έναν»! Δεν αφήνουμε κανέναν και καμία μόνους στις δυσκολίες. Οργανώνουμε την αλληλεγγύη για κάθε θέμα, ειδικά για το θέμα των σχολικών εκδρομών. Περνάει και από το χέρι μας να μη χάσει κανένας μαθητής την εκδρομή επειδή δυσκολεύεται οικονομικά, αλλά να οργανωθούν τόσο κινητοποιήσεις για τη χρηματοδότησή τους από το Υπουργείο και τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας, όσο και σχολικές γιορτές, εκδηλώσεις που να μαζέψουν και οικονομική ενίσχυση για να καλυφθεί το ποσό για μαθητές που έχουν ανάγκη.

Τι θα γίνει με τη θέρμανση και το ρεύμα φέτος στα σχολεία;

 Μπορεί το κρύο να μην έχει πιάσει ακόμα, αλλά η προειδοποίηση για τάξεις-ψυγεία έχει ξεκινήσει πριν καν ανοίξουν τα σχολεία. Σε σχολείο της Αθήνας θα αλλάζουν προαύλιο σε κάθε διάλειμμα ανάλογα με το πού χτυπάει ο ήλιος για να ζεσταίνονται, ενώ σε άλλο αποφασίστηκε να μην κλείνουν τις κουρτίνες για να μπαίνει φυσικό φως και να μην ανοίγουν τα φώτα. Σε μια σειρά από Δήμους αποφασίστηκε να πέφτει βαθύ σκοτάδι από τις 16:00, την ώρα που στα σχολεία οι μαθητές κάνουν τις απογευματινές τους δραστηριότητες, να έχουν τα σχολεία θέρμανση μόνο μια-δυο ώρες τη μέρα, και αλλού το τερμάτισαν... αφού μεταξύ αστείου και σοβαρού (έτσι όπως συνήθως γίνεται) έδειξαν σε σχολική αίθουσα φωτογραφίες από προηγούμενα χρόνια που μαθητές έρχονταν με κουβέρτες στο σχολείο...

Ταυτόχρονα, το γνωστό και χρήσιμο πια για κάθε χρήση (βλ.  μαθητικές κινητοποιήσεις), εκτός από αυτή για την οποία πρωτοφτιάχτηκε, Webex, επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη και για τις κρύες μέρες...

Το ζήτημα είναι πως απαιτούν από τους μαθητές να συμβιβαστούν με αυτή την κατάσταση, λες και ζούμε σε σπηλιές και η θέρμανση και το ρεύμα είναι είδη πολυτελείας.

Η πραγματικότητα είναι πως «ενεργειακή φτώχεια» γενικά, δεν υπάρχει. Δεν είναι ότι λείπει από τη χώρα μας η ενέργεια ή η απαραίτητη τεχνολογία και εγκαταστάσεις και δεν ξέρουμε πώς να ζεσταθούμε. Το θέμα είναι πως με αυτή κάνουν πάρτι και θησαυρίζουν μεγάλοι όμιλοι και επιχειρήσεις, όπως τα πρώην ΕΛΠΕ και η «Motor Oil» που κατέγραψαν κέρδη πάνω από 1,5 δισ. ευρώ! Γιατί δεν τα παίρνουν από αυτούς, λοιπόν; Γιατί εμείς να τρίβουμε τα χέρια μας για να ζεσταθούμε και αυτοί να τα τρίβουν από χαρά για τα δισεκατομμύρια τους;

Μαθητές χορεύουν έξω από το Υπ. Παιδείας σατιρίζοντας τις ελλείψεις της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και συγκεκριμένα τα κενά σε καθηγητές χορού…
Μαθητές χορεύουν έξω από το Υπ. Παιδείας σατιρίζοντας τις ελλείψεις της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και συγκεκριμένα τα κενά σε καθηγητές χορού…

Τρίγωνη, τετράγωνη, μπορεί και στρογγυλή. Το αίτημά μας είναι απλώς, αυτή να’ ναι φθηνή!

Η ακρίβεια στα σπίτια των μαθητών «βαράει κόκκινο». Γονείς αγκομαχάνε να τα βγάλουν πέρα, είναι χαρακτηριστική η έρευνα πως σχεδόν το 20% των λαϊκών οικογενειών «κόβει» από φροντιστήρια για την προετοιμασία των Πανελλαδικών. Σε σχολεία στο κέντρο της Αθήνας έχουν κάνει την εμφάνισή τους σοβαρά περιστατικά, όπως αυτό με τη μαθήτρια που λιποθύμησε αφού δεν είχε φάει τίποτα όλη μέρα επειδή δεν είχε χρήματα για το κυλικείο, με μαθητή που κόπηκε το ρεύμα στο σπίτι της οικογένειάς του λόγω χρεών κλπ.

Και αντί η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας να πάρει μέτρα για αυτά, όπως θα μπορούσε, προσλαμβάνοντας για παράδειγμα εκπαιδευτικούς για δωρεάν ενισχυτική διδασκαλία τα απογεύματα (όπως υπήρχε παλιότερα) ή να μειώσει τις τιμές στα σχολικά κυλικεία ή σε συνεργασία με Δήμους και Περιφέρειες να προσφέρει κάποιο δωρεάν σνακ στους μαθητές, με απόφαση του Άδωνη αποφάσισε να τις αυξήσει και τολμούν οι άθλιοι να ειρωνεύονται τους μαθητές και τις ανάγκες τους. Για αυτό, έβγαλε τα παπαγαλάκια της στις τηλεοράσεις να κοροϊδεύουν τα αιτήματα των μαθητών για την τιμή της τυρόπιτας!

Τράπεζα Θεμάτων: Τελικά, τι έγινε με την πρώτη της εφαρμογή πέρυσι;

Τι να γίνει; Το αναμενόμενο! Έως και 50% των μαθητών έγραψε κάτω από τη βάση στην Α’ και Β’ Λυκείου (παρά τα «μαξιλαράκια ασφαλείας» με καθηγητές να διαλέγουν τελικά κάποια θέματα). Και τώρα, υπάρχει η επέκτασή της και στην Γ’ ΓΕΛ, δηλαδή στις ενδοσχολικές εξετάσεις που προηγούνται των πανελλαδικών εξετάσεων, λες και δεν ήταν ήδη πανάκριβη και εξαντλητική η Γ’ Λυκείου και χωρίς αυτό. Ατελείωτο εξεταστικό κέντρο το σχολείο... σε λίγο θα δίνουν και τα νήπια εξετάσεις στα Αγγλικά!

Μαθητές-παπαγάλοι που μαθαίνουν τυποποιημένα θέματα καρμπόν απλά για να περάσουν την τάξη, σχολεία που τρέχουν να βγάλουν τα ατελείωτα θέματα μια ατελείωτης ύλης παρότι έχουν κενά σε καθηγητές, είναι η απόδειξη πως η Τράπεζα Θεμάτων είναι μακριά από τις ανάγκες των μαθητών να πάνε σε ένα δημιουργικό σχολείο που θα τους δίνει ισότιμα γνώση και εφόδια. Που δεν θα κόβει ανάλογα με την τσέπη τους τα όνειρα των μαθητών να σπουδάσουν.

Οι μαθητές με τους αγώνες τους κατάφεραν το 2016 να παρθεί πίσω η Τράπεζα και από το 2019 έως το 2022 να καθυστερήσουν την εφαρμογή της. Μπορούν και τώρα να τη στείλουν στον αγύριστο!

Τι «παίζει» με τους σχολικούς κανονισμούς; Σαν πολλά κρούσματα αυταρχισμού δεν μαζεύτηκαν;

Αυτή την περίοδο στα σχολεία συντάσσεται ο κανονισμός λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας. Δυστυχώς, όμως, δε μένει σε απλούς κανόνες για να λειτουργεί φυσιολογικά το σχολείο στην καθημερινότητά του (πχ τι ώρες χτυπάει το κουδούνι, πότε είναι το διάλειμμα κτλ), ούτε -σε όλες τις περιπτώσεις- αποτυπώνεται σε αυτόν η πραγματική ουσία του σχολείου, δηλαδή πως στη λειτουργία του σχολείου δεν έχει θέση κανένας διαχωρισμός μαθητών ανάλογα με το φύλο, τη θρησκεία, την καταγωγή, το σεξουαλικό προσανατολισμό, ούτε ανάλογα με το αν κάποιος είναι από πλούσια ή φτωχή οικογένεια.

Αντίθετα, διευθυντές και άλλοι παρατρεχάμενοι, έχουν βρει ευκαιρία να τον αξιοποιούν για να καταστείλουν (πριν καν ξεκινήσουν) μαθητικές κινητοποιήσεις και δράσεις. Για παράδειγμα, σε σχολείο ήθελαν να γραφτεί πως «αντίθετο με το σχολείο μας είναι οτιδήποτε διαταράσσει την ήρεμη καθημερινότητα του» (άρα, και μια αποχή μαθητών;), λες και δεν διαταράσσει την καθημερινότητα των μαθητών το να μην έχουν θέρμανση και καθηγητές.

Τα σχολεία δε θα έχουν ρεύμα σε λίγο, αλλά η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Πειραιά κάνει «Συναντήσεις Συνεργασίας» με την Αστυνομία για την αντιμετώπιση των σχολικών κινητοποιήσεων!

Οι μαθητές, όμως, μαζί με τους γονείς και τους καθηγητές τους έχουν αποδείξει πως με πνεύμα συνεργασίας και αλληλεγγύης, επιλύουν εδώ και δεκαετίες μια σειρά ζητήματα που απασχολούν τη σχολική ζωή, από κοινού αγωνίζονται γιατί κοινές είναι οι αγωνίες τους για την κατάσταση των σχολείων. Αυτό θα συνεχίσουν να κάνουν, όσο ωμά και να θέλει να παρέμβει στην καθημερινότητα των σχολείων το Υπ. Παιδείας.

Περί ρούχων...

Σε ορισμένα σχολεία, οι σχολικοί κανονισμοί ασχολούνται με το τι ρούχα θα φοράνε οι μαθήτριες, πόσο κοντό ή στενό θα είναι ένα παντελόνι, αλλά και με το αν θα φοράνε (αγόρια και κορίτσια) ρούχα με τα σύμβολα των ομάδων τους. Μάλλον, στα σχολεία δε ξέρουν πως δεν ευθύνονται τα ρούχα για την πολύμορφη βία που δέχονται οι γυναίκες, ούτε τα κασκόλ για την οπαδική βία. Εκτός, αν έφταιγε ο Άλκης που φόραγε τη μπλούζα της ομάδας του που δολοφονήθηκε ή φταίνε τα σορτσάκια αν μια γυναίκα δεχτεί σεξουαλική παρενόχληση από το αφεντικό της ή οποιονδήποτε άλλον. Το σχολείο, φυσικά, οφείλει να βοηθά τους μαθητές και τις μαθήτριες να γνωρίζουν τον εαυτό τους και τα δικαιώματά τους, να αποκτούν κριτήριο στη σκέψη και τη ζωή, αξίες, αλλά και να μπορεί να παρέχει την αναγκαία προστασία και στήριξη σε κάθε μαθητή και μαθήτρια, κάτι που δεν έχει σχέση με τέτοιου είδους κηρύγματα που δε βοηθούν πουθενά. Το ζήτημα είναι να γίνουν πράξη εδώ και τώρα τα αιτήματα των μαθητών για ενημερωτικά προγράμματα για την πρόληψη του φαινομένου της βίας κατά των γυναικών και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, όπως και πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε όλα τα σχολεία.

Είμαστε σίγουροι πως το επόμενο τεύχος του “Ο” θα είναι γεμάτο με πλούσιο φωτορεπορτάζ από τις μαθητικές κινητοποιήσεις!